Biblioteca de llavors

November 13, 2015 Projectes, Transferència Comentaris tancats a Biblioteca de llavors

La Biblioteca del Campus del Baix Llobregat, la Fundació Miquel Agustí i l’Escola Superior d’Agricultura de Barcelona creen la primera biblioteca de llavors de Catalunya

Crear estratègies innovadores per conservar les varietats autòctones en risc de desaparició i promocionar la biblioteca com a organisme de difusió del coneixement mitjançant la integració de nous materials al seu fons. Aquest és el punt de partida del projecte que han creat la Fundació Miquel Agustí, l’Escola Superior d’Agricultura de Barcelona i la Biblioteca del Campus del Baix Llobregat. Conscients de la importància que tenen les varietats tradicionals pel patrimoni agrícola i cultural català, i de la necessitat de promoure la participació ciutadana per conservar aquestes varietats, les entitats han creat el primer Banc de Llavors annexionat a una biblioteca. La col·lecció de llavors està integrada al catàleg de la biblioteca de la Universitat Politècnica de Catalunya, com un nou tipus de “document”. D’aquesta manera l’usuari té accés a les llavors com un nou recurs dins el fons documental de la biblioteca.

El servei de préstec de llavors serà accessible, en una primera fase pilot, als estudiants i personal UPC, tot i que en funció dels resultats obtinguts es preveu ampliar-ho en un futur a la comunitat en general. Els usuaris poden aconseguir, de manera gratuïta, una mostra de llavors de les varietats en préstec i cultivar-les, tastant així unes varietats que avui en dia ja no es troben als mercats. A canvi, els usuaris es comprometen a multiplicar les varietats, és a dir, a recollir nova llavor de les plantes que cultivin, i a retornar llavor a la biblioteca. Així el servei de préstec s’anirà nodrint de material vegetal renovat, fomentant la conservació d’aquestes varietats i la consciència de la societat de la importància que tenen les varietats tradicionals pel patrimoni agrícola i cultural català.

Aquesta iniciativa, pionera a Catalunya, ha permès crear sinèrgies entre entitats científiques i una biblioteca, conferint-li un rol d’agent actiu en una iniciativa científica com és l’àmbit de la conservació dels recursos fitogenètics catalans. En paral·lel, la Fundació Miquel Agustí i l’Escola Superior d’Agricultura de Barcelona, agents científics del projecte, promouen una estratègia participativa per conservar els recursos fitogenètics autòctons. Inicialment el projecte compta  amb el suport de l’empresa Futureco, la qual ha col·laborat aportant els instruments necessaris per mantenir la col·lecció a la temperatura idònia de conservació.