El cultiu de pèsol negre al Berguedà

June 2, 2016 Projectes, Recerca i transferència, Transferència No Comments

Impuls del cultiu i comercialització de les varietats agrícoles tradicionals del Berguedà: el pèsol negre.

El pèsol negre pèsol negre de muntanya és, segurament, la varietat tradicional amb més renom del Berguedà. Es tracta d’una varietat tradicional cultivada des de temps immemorials en aquesta comarca, de la qual actualment encara se’n fan cultius comercials. De fet, podem trobar pèsol negre en nombroses botigues especialitzades en producte local, així com alguns restaurants de la zona proposen plats preparats a base d’aquesta varietat de pèsol sec. La singularitat d’aquesta varietat (a tota Catalunya no existeix una altra varietat tradicional de pèsol sec per consum humà cultivada) l’ha fet erigir com una important marca de qualitat de l’agricultura i gastronomia locals del Berguedà.

En aquest context, la Fundació Miquel Agustí, en col·laboració amb diferents agents del territori, desenvolpa des de l’any 2012 en un projecte de revaloració d’aquesta varietat tradicional. En un primer estudi, realitzat l’any 2011, es va crear una col·lecció de recursos fitogenètics de pèsol negre al Banc de Germoplasma de la Fundació Miquel Agustí/Escola Superior d’Agricultura de Barcelona. Aquest Banc està format per un total de 21 entrades d’aquesta varietat tradicional col·lectades entre productors de l’àrea històrica de cultiu. A partir de la informació recollida l’any 2011 i d’una enquesta realitzada l’any 2012 entre els productors de pèsol negre es va realitzar una anàlisi de l’estructura socio-econòmica del cultiu d’aquesta varietat tradicional. La identificació dels productors en actiu i del volum de producció anual ha permès radiografiar el cultiu d’aquesta varietat tradicional, posant la base d’un programa de millora del cultiu i la comercialització del pèsol negre. Aquest estudi va permetre, també, identificar un patró de distribució territorial del cultiu, el qual està estretament vinculat amb les condicions del medi geogràfic: el règim de temperatures de les zones d’alta muntanya afavoririen el seu cultiu, atenent que per sota d’un cert llindar de temperatura no es reprodueix un insecte (Brochus pisuorum) que provoca importants danys en el cultiu. Aquesta especialització territorial, unida a la selecció feta pels agricultors per adaptar les poblacions cultivades a règims de temperatura freds, atorguen a aquesta varietat tradicional un fort caràcter local. Finalment, l’any 2014, es va realitzar un assaig de camp per regenerar la llavor del Banc de Germoplasma, garantint la seva conservació a llarg termini, i documentar les característiques agromorfològiques singulars d’aquesta varietat. Aquest estudi va permetre fer una primera exploració de la variabilitat intra-varietal existent, així com desenvolupar una primera proposta de fitxa de caracterització específica d’aquesta varietat.

Document 1: “Anàlisi de l’estructura productiva”

descarregar document

Document 2: “Fase II: caracterització agromorfològica de les poblacions conservades ex situ de pèsol negre”

descarregar document