April 24, 2018 Demostratius, Projectes, Recerca i transferència Comentaris tancats a LACTUCAE: Assajos demostratius de varietats tradicionals i millorades d’enciam (Lactuca sativa L.)

Duem a terme assajos demostratius de varietats tradicionals i millorades d’enciam en relació al projecte de selecció participativa d’enciams Selecció de varietats d’enciam (Lactuca sativa L.) per a les explotacions agrícoles ecològiques: una comparativa de varietats locals i millorades.

Aquest projecte, té com a objectiu, donar a conèixer els resultats obtinguts dins el projecte de selecció participativa d’enciams anomenat: Selecció de varietats d’enciam (Lactuca sativa L.) per a les explotacions agrícoles ecològiques: una comparativa de varietats locals i millorades. Per tal d’assolir aquest objectiu, no només es farà difusió de la documentació generada com a resultat del projecte, sinó que també s’instal·larà una nova parcel·la experimental. Aquesta comptarà amb les varietats, tant tradicionals com millorades que van presentar un millor comportament l’any passat, així com noves varietats no incloses fins ara. L’assaig es realitzarà en diferents cicles de cultiu. Per  una altra banda, aquest projecte, també té com a objectiu posar a l’abast de tothom llavors de les varietats tradicionals assajades.

L’enciam (Lactuca sativa L.) és el tercer cultiu hortícola més important a Catalunya, amb una superfície cultivada de gairebé 1.000 ha i una producció anual de 24.500t (segons dades del Departament d’Agricultura, 2016). La conca Mediterrània és la zona d’origen de l’enciam cultivat, i per tant, un centre d’origen i diversificació d’aquesta espècie. Per aquest motiu, en aquesta zona, existeix un gran número de varietats tradicionals fruit de la co-evolució entre les formes cultivades i els agrosistemes. Tot i que, poques d’elles són cultivades a escala comercial, degut a la seva elevada sensibilitat a plagues com el míldiu (Bremia lactucae). Els agricultors seleccionen les varietats que cultivaran en base a la seva pròpia experiència (proves realitzades a les pròpies explotacions) i a les recomanacions de cases de llavors i planteristes.

La Fundació Miquel Agustí va realitzar l’any passat un projecte de selecció participativa d’enciams en agricultura ecològica que portava per títol, Selecció de varietats d’enciam (Lactuca sativa L.) per a les explotacions agrícoles ecològiques: una comparativa de varietats locals i millorades. I va ser finançat en el marc dels Ajuts per incentivar la recerca aplicada en
matèria de producció agroalimentària ecològica. Aquest primer estudi va permetre recollir llavor de diferents varietats tradicionals i millorades. Els resultats de la caracterització agronòmica i morfològica, així com de la selecció participativa realitzada conjuntament amb agricultors i del tast de consumidors portat a terme a l’escola d’Agricultura de Barcelona, van permetre seleccionar diverses varietats que reunien característiques interessants tant a nivell agronòmic com sensorial.

Els resultats del projecte ja es poden consultar, per una banda, a la pagina web de la Fundació Miquel Agustí on es pot trobar una fitxa descriptiva per cadascuna de les varietats assajades, així com, una fitxa tècnica del projecte. I per altra banda, a la parcel·la experimental que hi ha ubicada a Agròpolis (Viladecans), on hi ha plantades una bona representació de les varietats incloses a l’esmentat projecte. A més a més, donat que considerem que els resultats assolits són molt interessants pels agricultors i que cal mantenir els assajos varietals, enguany, a la parcel·la experimental també es poden trobar noves
varietats (tradicionals i millorades). Durant el desenvolupament del projecte es realitzarà més d’un cicle de cultiu per tal de permetre als agricultors un accés més acurat a les necessitats de les seves explotacions. La informació sobre les jornades de portes obertes es comunicarà a traves del web i les xarxes socials.

Actuacions previstes

• Selecció de les varietats amb millor comportament agronòmic segons els resultats del projecte preliminar. Recerca de
    noves varietats  per tal d’ampliar el llistat de materials avaluats.
  • Instal·lació d’una parcel·la experimental Agròpolis (Viladecans) per mostrar les varietats als agricultors.
  • Assaig de les varietats en diferents cicles de cultiu: cicle de primavera-estiu i cicle de hivern.
  • Jornades de camp on s’avaluaran les diferents varietats conjuntament amb els agricultors.
  • Multiplicació de les varietats tradicionals i distribució de la llavor als agricultors que la demanin.

Consulteu els resultats del projecte AQUÍ

Persona de contacte: Ana Rivera Pinzano (ana.rivera@upc.edu)

Activitat finançada a través de l’operació 01.02.01  (transferència tecnològica) del PDR de Catalunya 2014-2020

Participa:                                        Col·labora: