noviembre 14, 2016 Proyectos, Transferencia Comments Off on Eines per a la dinamització agrícola del Parc del Garraf: anàlisi de la dinàmica agrícola i impuls dels productes locals (espigalls del Garraf)

La col brotonera o espigalls del Garraf és una varietat tradicional de col amb una gran tradició a la zona del Garraf i al Vallès Occidental. El seu cultiu a la zona es remunta, molt probablement, més enllà del s.XVI. Tot i que la superfície cultivada actualment és molt reduïda, la col brotonera gaudeix d’una imatge de marca reconeguda entre els consumidors de l’àrea. Alhora es conserva material genètic en bancs de germoplasma, permetent la realització de programes de selecció i millora genètica. Cal remarcar també que als alentorns del Parc del Garraf hi treballen agricultors amb un fort interès per singularitzar les seves produccions a través del valor afegit de les varietats tradicionals. L’objectiu d’aquest projecte és crear un grup de productors que apostin per la recuperació d’aquesta varietat i el seu cultiu dins els límits del Parc del Garraf. Aquesta estratègia, combinada amb l’accés a varietats millorades de col brotonera, ha de permetre rendibilitzar l’agricultura dins el parc i fer visibles els productors per part dels consumidors.

El projecte es va iniciar l’any 2013, amb el clar objectiu de posar en valor aquesta varietat, per tal que sigui utilitzada en la major intensitat possible. Durant el primer any de projecte (2013-2014), es va determinar la zona d’actuació i es va realitzar una cartografia de la situació agronòmica i social del moment; es van iniciar els passos per tal de constituir un associació de productors entorn aquesta varietat; es va realitzar la caracterització d’entrades corresponents a aquesta varietat recollides de bancs de germoplasma i d’agricultors de la zona amb l’objectiu de conèixer millor la variabilitat existent dins de la varietat i alhora iniciar un programa de millora per tal d’obtenir un varietat homogènia i pròxima a l’idiotip marcat pels agricultors.

Un cop doncs coneguda la situació de la zona, haver fet els primers contactes amb els agricultors i haver iniciat un programa de millora per la varietat de col Espigall, en el segon any (2014-2015), es va treballar per consolidar l’associació de productors, per continuar el programa de millora afegint nova variabilitat detectada provinent dels nous contactes amb nous agricultors i per posar a punt un camp de cultiu a l’interior del parc com a punt de referència per una futura agricultura ubicada a l’interior de la zona protegida del Garraf.

Els objectius a assolir en el darrer any (2015-2016) van ser continuar amb el segon any de selecció de la varietat a través de la selecció participativa i estudiar l’efecte d’aquesta sobre els caràcters de l’espigall, realitzar un tast de consumidors amb el fi de conèixer l’acceptació i les preferències d’aquests envers els espigalls i donar la màxima visibilitat al projecte.

A continuació es poden consultar les memòries d’activitats dels tres anys del projecte:

Memòria d’activitats 2015

Memòria d’activitats 2014

Memòria d’activitats 2013

descarregar document

Un projecte realitzat per:

Amb la col·laboració de:

El Fons Social Europeu inverteix en el teu futur

No es posible afegir comentaris