Recuperació de varietats tradicionals del Parc Natural de la Serra de Montsant

enero 28, 2019 Proyectos, Investigación y transferencia, Transferencia Comments Off on Recuperació de varietats tradicionals del Parc Natural de la Serra de Montsant

L’agricultura al Parc Natural del Montsant està principalment dominada per cultius llenyosos com la vinya i l’olivera, mentre que l’horticultura queda reduïda a petits horts domèstics. En aquests horts les varietats tradicionals han estat fortament substituïdes per varietats modernes, sovint més fàcils d’aconseguir a través dels planteristes establerts. Amb aquest projecte s’espera revertir aquesta tendència, generant coneixement agronòmic i etnobotànic sobre aquestes varietats tradicionals que en permeti la revalorització i recuperació del seu ús.

El projecte té els orígens a l’any 2017, quan des del Parc Natural de la Serra de Montsant es va fer una tasca de col·lecta i recollida d’informació etnobotànica i on es va identificar i recol·lectar llavor de varietats de cultius tradicionals. A més de fruiters i altres cultius, es van col·lectar 39 varietats d’horta, pertanyents a 12 espècies diferents (entre les quals tomàquets, enciams, faves, mongetes, carbasses, bledes…). Els materials col·lectats han estat estudiats per l’equip de la Fundació, en un assaig de camp en què s’ha fet una caracterització agromorfològica i per paràmetres de qualitat, així com s’ha regenerat el material de propagació. Les llavors seran conservades en condicions òptimes de temperatura i humitat al Banc de Germoplasma de l’Escola Superior d’Agricultura de Barcelona. Simultàniament s’està iniciant la distribució d’aquestes llavors entre els agricultors de la zona que desitgin incorporar-les a les seves explotacions.

La col·laboració s’allargarà també al llarg d’aquest any 2019, on s’espera obtenir més informació d’aquestes varietats en la seva zona d’origen, per així identificar quins cultius poden tenir un interès elevat de cara a crear un producte diferenciador, d’alta qualitat i propi de la zona que contribueixi a la dinamització i diversificació del sector rural del Parc Natural i el seu entorn.

Un projecte realitzat amb la col·laboració de:

DESCARREGA’T EL DOCUMENT COMPLET

Fitxes descriptives de les varietats

No es posible afegir comentaris