Fra Miquel Agustí

Fra Miquel Agustí (Banyoles, 1560-1630), prior de l’orde dels Hospitalers de Sant Joan de Jerusalem a Perpinyà, és l’autor del “Llibre dels Secrets d’Agricultura, Casa, Rústica i Pastoril” editat el 1617. El llibre, el primer important sobre agricultura escrit en català, tracta temes relacionats amb la vida al camp: previsions del temps, feines del camp relacionades amb el blat, el vi, els arbres fruiters, els adobs; explotacions i petites indústries casolanes com l’aviram, la seda, el cànem i les conserves; remeis contra malalties de persones, animals i plantes; distribució de les dependències de la casa i dels horts i jardins. La Fundació pren el nom de fra Miquel Agustí per honorar la seva feina en l’ordenació dels coneixements agraris del segle XVI i formalitzar-los en llengua catalana. A la vegada, l’organització, integrada per les empreses agràries antigues, ens pot inspirar per, emprant la potència tecnològica actual, repensar explotacions on a més de la producció es gestioni la transformació i distribució dels aliments.